Wat is kanker?

Kanker ontstaat ten gevolge van een ongecontroleerde en doelloze groei van cellen in het lichaam met afwijkend erfelijk materiaal. Deze afwijkingen in het DNA zijn soms aangeboren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het optreden van dezelfde soort kanker bij nestgenootjes op jonge leeftijd of het meer voorkomen van een bepaalde soort kanker binnen een bepaald ras. Soms zijn de afwijkingen in het DNA ook verkregen op latere leeftijd door invloeden van buitenaf of vanuit het lichaam zelf. Kanker, maligniteit, tumor en neoplasie zijn verschillende woorden voor dezelfde ziekte. Het is niet één ziekte, aangezien de ontaarding uit kan gaan van iedere soort weefsel in het lichaam. Hierdoor zijn er zeer veel verschillende soorten kanker bekend.

Sommige vormen hebben de eigenschap zich te verspreiden in het lichaam, vaak naar plaatsen ver verwijderd van de oorspronkelijke tumor. Dit gebeurt wanneer kankercellen in de bloedbaan of de lymfevaten komen en zo in het lichaam worden vervoerd. Tumoren die dit soort gedrag vertonen, noemt men kwaadaardig ofwel maligne. Vaak is het juist deze verspreiding van de kankercellen, ook wel metastaseren of uitzaaien genoemd, die de grootste problemen veroorzaakt.

Sommige vormen van kwaadaardige kanker hebben niet of pas laat in hun ontwikkeling de mogelijkheid tot uitzaaien, maar kunnen door hun groei en indringing in de omgeving voor ernstige problemen zorgen. Tumoren die niet uitzaaien en niet in hun omgeving ingroeien noemt men goedaardig ofwel benigne. Oncologie is die tak van de medische wetenschap, die zich bezighoudt met de studie van kanker. Dierenartsen die zich toeleggen op de behandeling van dieren met kanker zijn oncologen.

Waardoor wordt kanker veroorzaakt?
Net zoals bij mensen, komt kanker steeds vaker voor bij gezelschapsdieren (honden, katten, konijnen, cavia’s, paarden, pony’s). Dit komt voornamelijk omdat de gemiddelde leeftijd van dieren toeneemt en ouder worden is nu eenmaal de grootste risicofactor voor het optreden van kanker. Ongeveer 30% van de honden en katten zullen, in de loop van hun leven, een of meerdere vormen van kanker krijgen. Voorzichtige schattingen laten zien dat dit per jaar in ons land neerkomt op ongeveer 70.000 honden, vele tienduizenden katten, konijnen, kleine knaagdieren en andere gezelschapsdieren zoals fretten, paarden en pony’s.

Ook omgevingsfactoren, zoals de blootstelling aan veel en fel zonlicht, inademing van nicotine door meeroken, inademing van uitlaatgassen en contact met teerproducten, kunnen de kans op het krijgen van kanker bij dieren verhogen. Denk hierbij ook aan dioxine en asbest.

Hormonen spelen ook een rol bij het ontstaan van bepaalde tumoren. Niet of pas op latere leeftijd ‘steriliseren’ van vrouwelijke honden en katten, maar ook het gebruik van de pil of de prikpil, geeft een duidelijk verhoogde kans op melkklierkanker. Baarmoederkanker bij vrouwelijke konijnen kan worden tegengegaan door een ‘sterilisatie’ op jonge leeftijd. Castreren van reuen geeft juist een hogere kans op prostaatkanker!

Tenslotte kunnen erfelijke factoren een rol spelen. Sommige rassen hebben meer kans op bepaalde vormen van kanker. Botkanker komt bijvoorbeeld vooral voor hij grote hondenrassen.