Myxomatose en VHD zijn gevaarlijke ziekten voor konijnen

Het risico op besmetting met Myxomatose en/of VHD is groot. Voor deze twee konijnenziekten bestaat geen geneesmiddel, slechts preventieve vaccinatie kan voorkomen dat het konijn besmet raakt en sterft.

Myxomatose
Symptomen van Myxomatose zijn dikke, vochtige zwellingen op hoofd en snuit, gezwollen oogleden (“slaperige ogen”). Daarna zwellen de lippen op, er ontstaan kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor. Rond de anus en geslachtsorganen komen dikke zwellingen. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen zo erg geworden zijn dat er misvormingen ontstaan aan de snuit, mond, oren en neus. Na verloop van tijd kleven de oogleden aan elkaar en ontstaat er een vaak pussige oog- en neusuitvloeiing.

De incubatietijd van Myxomatose
varieert van minimaal 5 tot maximaal 14 dagen. Sterfte wordt vooral veroorzaakt door een bijkomende longinfectie. Voor de overdracht van het Myxomatose virus is een vector (bloedzuigende parasiet) nodig, want het virus sterft direct als het met de buitenlucht in aanraking komt. In principe kunnen luizen, teken, mijt, vliegen, vlooien en muggen de ziekte overdragen maar in Europa wordt de ziekte voornamelijk door muggen verspreid.
Myxomatose kan niet door lichaamscontact worden overgedragen. In Frankrijk is er een myxomavirus vastgesteld, dat uitsluitend luchtwegproblemen veroorzaakt, zoals snot en longontsteking en deze vorm is moeilijk te onderscheiden van longontsteking of VHS. Deze variant wordt wel door lichamelijk contact overgedragen, maar is in Nederland nooit gesignaleerd.

VHD
Dit virus trekt genadeloos door Nederland, een spoor van dode konijnen achterlatend, reeds wordt in de media gesproken over een mogelijk voorgoed verdwijnen van de wilde konijnen uit het Nederlandse landschap. Maar niet alleen de wilde konijnen lopen gevaar, want het virus maakt geen onderscheid en plant zich ook lustig voort in onze tamme konijnen.
Het VHD virus heeft geen vector nodig om zich te verspreiden, en kan daarom op allerlei mogelijke manieren overgedragen worden. Dus via andere huisdieren, vogelpoep, schoenzolen, kleding, huid. Een bezoek aan een huis waar zich een konijn met VHD bevindt is voldoende om het virus mee te nemen naar het eigen konijn. De kans dat een niet-gevaccineerd huiskonijn VHD zal krijgen is groot.

Bij VHD worden drie vormen onderscheiden:
a. Zeer snel verlopende vorm met plotselinge dood en ontbreken van symptomen.
b. Snel verlopende vorm met depressie, anorexie, benauwdheid, koorts tot 42 Celsius, stuiptrekkingen en bloederige neusuitvloeiing in het laatste stadium.
c. Milde vorm, welke echter zeldzaam is. In dit geval kan herstel optreden en ontstaat levenslange immuniteit.

De incubatietijd van VHD is één tot drie dagen. Konijnen jonger dan vier weken zijn niet gevoelig en die van vier tot acht weken weinig gevoelig voor deze ziekte. Vanaf de leeftijd van acht weken wordt het risico op VHD erg groot, waarbij vooral jonge voedsters erg gevoelig zijn. Het is daarom verstandig om de dieren aan het einde van de zevende levensweek tegen VHD te vaccineren.

Inentingen
Sinds kort is er een nieuwe enting op de markt die maar 1 x per jaar gegeven hoeft te worden en uw konijn beschermt tegen Myxomatose en VHD. Voorheen moest u 2x per jaar uw konijn laten enten, maar door het ontwikkelen van een nieuwe entstof hoeft dat maar 1x per jaar. We hebben geen speciale konijnendagen meer, u kunt te allen tijde een afspraak maken voor de enting van uw konijn. Net als bij de hond en de kat wordt uw konijn helemaal nagekeken door een dierenarts. U betaalt hiervoor € 35,- incl. consult. Komt u met meerdere konijnen dan betaalt u per 2e en volgend konijn € 17,50. Mocht u nog vragen hebben over het enten van konijnen, of waarom het zo belangrijk is om ze te laten enten, bel dan gerust voor meer informatie. Tevens hebben we folders waarin alles duidelijk wordt uitgelegd.