Hondenmalaria

Dierenartsen in Duitsland waarschuwen voor hondenmalaria!!!

Ixodes teekVanaf 16 april 2007 starten Duitse dierenartsen weer hun informatieweken over Babesiose, de zogeheten hondenmalaria (zie voor meer informatie onder de betreffende ziekte). Deze extreem gevaarlijke ziekte heeft zich razendsnel over heel Duitsland verspreid. In heel Duitsland zijn al 5000 ziektegevallen gemeld; 1 op de 10 honden sterft aan deze ziekte, ondanks intensieve behandeling.

Hondenmalaria lijkt in eerste instantie qua verloop op malaria bij de mens. In de meeste gevallen sterft een onbehandelde hond aan nierfalen. Eén enkele tekenbeet kan deze gevaarlijke ziekte al overbrengen. In Duitsland wordt dwingend aangeraden om alle honden goed te beschermen tegen tekenbeten. Een goede tekenband is essentieel in de strijd tegen deze ziekte. Het moet hierbij gaan om een tekenband die de teken zowel afschrikt als doodt. Het is dus zaak de dieren vanaf het vroege voorjaar tot het late najaar te beschermen (tekentijd).

Dermacentor teekIn Nederland wordt ook al enige tijd melding gemaakt van Babesiose overbrengende teken (Dermacentor teek), die eerder niet in Nederland voorkwamen. Op meerdere plekken in Nederland zijn ze gesignaleerd, zo ook in de kop van Noord Holland. Het is derhalve zaak dat ook in Nederland hondeneigenaren hun geliefde huisdier goed tegen teken beschermen. Deze nieuwsbrief is ook essentieel voor mensen die naar het buitenland gaan met hun hond: bescherm uw dier goed tegen teken!!!!!!

Wij kunnen u adviseren over een goede tekenband die zowel afschrikkend als dodend is. De huidige GOEDE tekenbanden stinken niet, zijn veilig in het gebruik, niet schadelijk dus voor uw dier en ook niet voor de omgeving van het dier. Neem gerust contact met ons op voor advies.